do you like my blog?

Follow by Email

...

Elegant Rose - Working In Background



Jumaat, 30 Mac 2012

segalanya telah berakhir...



‎(✿◠‿◠)saya pernah SETIA,
tapi DIDUAKAN..(╯︵╰,)

(✿◠‿◠)saya pernah PERCAYA,
tapi DIKHIANATI..(╯︵╰,)
...
(✿◠‿◠)saya pernah MENCINTAI,
tapi DISAKITI..(╯︵╰,)

(✿◠‿◠)saya pernah MEMILIKI,
tapi akhirnya KEHILANGAN..(╯︵╰,)

(✿◠‿◠)saya pernah JUJUR,
tapi DITIPU..(╯︵╰,)

(✿◠‿◠)saya pernah BERHARAP,
tapi harapan tu cuma SIA-SIA..(╯︵╰,)

Ya Allah, temani langkahku... 
Tiada apa lagi yang dapat ku katakan untuk membetulkan keadaan.
Segala kata maaf dan rayuan takkan memberi makna jika hukuman telah dijatuhkan..

Sabtu, 24 Mac 2012

RAHSIA KASIH SAYANG BERDASARKAN BULAN




Januari
- Mudah jatuh cinta terhadap individu yang mempunyai daya tarikan
- Mudah melupakan perasaan cinta terhadap orang yang dicintai sekiranya dikhianati
- Sukar setia pada yang satu.
- Pandai mengambil hati pasangannya tapi mudah melukai pasangannya
- Selalu berdiam diri ketika bertemu dengan pasangannya.
- Bersikap romantik tapi tidak pandai memperlihatkannya.
- Sikap cemburu yang tinggi terhadap pasangannya tapi tidak kisah sekirannya
pasangannya cemburu terhadapnya.
- Bakal jadi seorang bapa atau ibu yang penyayang.
- Pasangan ideal untuk individu yang lahir dalam bulan Januari selalunya dilahirkan dalam bulan 3, 6,8,11.
- Kebanyakan bangsa Cina yang ramai lahir dalam bulan ini.

Februari
- Sukar untuk jatuh cinta tapi mudah untuk mengkhianati pasangan.
- Amat hormat kepada pasangan.
- Amat suka memikat pasangan.
- Jujur dan berterus terang dalam perhubungan.
- Sentiasa nekad untuk bersama dengan pasangannya
- Sangat romantik pada dalaman dan bukan pada luaran(hanya pasangannya yang tahu)
- Patuh kepada pasangannya dan selalu menjaga hati pasangan.
- Kurang beremosi terhadap pasangannya.
- Amat menjaga penampilan diri dan pasangannya.
- Pasangan ideal: Lahir bulan 5,9,10,12


Mac
- Mudah menawan hati pasangannya.
- Sentiasa ingin didampingi oleh pasangannya.
- Sangat pemalu dalam meluahkan isi hati
- Sangat baik dalam menjaga perhubungan
-Amat sukar melupakan pasangan yang dicintai.
- Persaan cemburu yang minima.
- Sangat manja dan sering ingin dimanjai pasangannya.
- Mudah memilih pasangan tanpa berfikir dengan waras.
- Sentiasa mengharapkan keistimewaan dari pasangan.
- Suka menuduh melulu tanpa usul periksa.
- Berprasangka terhadap pasangan.
- Pasangam Ideal: Lahir dalam bulan 1,5,10,12.
- Kebanyakkan orang Eropah lahir dalam bulan ini.

April
- Individu yang amat sukar untuk jatuh cinta dan amat memilih pasangan.
- Selalu memendam perasaan terhadap individu yang dicintai.
- Sukar dan malu dalam meluahkan isi hati.
- Sentiasa ingin diberi perhatian.
- Amat cemburu dalam perhubungan.
- Kesetiaan teguh terhadap pasangannya.
- Emosi cepat terusik dan mudah terluka.
- Sentiasa menjaga hati pasangan dan pandai memujuk.
- Romantik dan terlalu romantik
- Sukar melupakan pasangan walaupun dilukai.
- Sukar berlaku curang dan amat menyayangi pasangan.
- Kebanyakan orang yang lahir dalam bulan ini boleh dianggap 'hamba cinta' seperti Laila, Juliet, Siti Zulaikha.
- Pasangan Ideal: Lahir dalam bulan 4, 7,11,2
- Kebanyakan bangsa India yang lahir dalam bulan ini.


Mei
- Amat mudah jatuh cinta.
- Baik dan jujur dalam perhubungan.
- Pandai menarik hati pasangan.
- Perasaan cinta yang mendalam.
- Mudah untuk dipujuk.
- Kurang suka untuk sentiasa bersama.
- Mudah menerima cinta seseorang.
- Pilihan yang tepat dalam berpasangan.
- Nekad untuk menjaga hubungan yang baik.
- Pandai mengatur hidup pasangan (bukan Queen Control atau King Control)
- Suka mengangankan sesuatu yang indah bersama pasangan.
- Sentiasa dahagakan kasih sayang dari pasangan tapi tak pandai memperlihatkan.
- Ambil berat dalam menjaga hubungan.
- Pasangan Ideal: Lahir dalam bulan 6, 9, 10, 11

Jun
- Amat pandai menjaga hati pasangan sekiranya dia perempuan.
- Sukar melukai dan memahami hati pasangan.
- Mudah jatuh hati tapi terlalu memilih.
- Cerewet dalam hubungan.
- Selalu beremosi.
- Mudah merajuk dan mudah di pujuk.
- Cepat rasa bosan dalam percintaan.
- Kurang yakin dalam perhubungan.
- Selalu melindungi pasangan dari kritikan atau umpatan orang.
- Elok untuk menjadi Ibu yang baik.
- Dahagakan pujian dari pasangan.
- Pasangan Ideal: Lahir bulan 1,3,5,8.


Julai
- Amat suka didampingi pasangan.
- Sukar dimengerti oleh pasangan.
- Sentiasa menjaga maruah diri, pasangan dan perhubungan.
- Amat mudah dipujuk dan berterus terang.
- Amat menghargai kesetiaan pasangan.
- Mengambil berat dan mengasihi pasangan
- Berkebolehan untuk meluahkan isi hati terhadap individu yang dicintai,
- Mudah terluka dan lambat untuk pulih.
- Suka merajuk dan dipujuk.
- Setia terhadap pasangan.
- Suka mendengar dan tidak suka membantah.
- Cemburu terhadap pasangan.
- Suka menilai dan menjaga perhubungan.
- Pasangan Ideal: Lahir bulan 4, 6, 7

Ogos
- Tidak serius dalam perhubungan
- Mengambil mudah dalam perhubungan
- Kesetiaan di ragui.
- Pandai memujuk pasangan
- Suka memimpin pasangan.
- Romantik, Pengasih dan Penyayang.
- Kelam kabut dalam perhubungan.
- Sering bertukar pasangan
- Sukar mencari pilihan yang tepat
- Sangat sensitif dan tahap cemburu yang minima.
- Mudah meluahkan kat cinta pada sesiapa yang berkenan.
- Pasangan Ideal: Lahir bulan 1, 6, 10, 12
- Kebanyakan bangsa Bani Israel dizaman Arab Jahiliyah yang lahir dalam bulan ini.


September
- Bersopan dalam hubungan
- bertolak ansur terhadap pasangan
- Suka mengkritik pasangan
- Sangat prihatin terhadap pasangan
- Sangat sensitif dan emosi
- Pandai memahami pasangan
- Kurang menunjukkan perasaannya terhadap pasangan
- Amat memilih pasangan
- Sukar melupakan sekiranya hati terluka.
- Mudah simpati dengan perasaam dan masalah pasangan.
- Pasangan Ideal: Lahir dalam bulan 3, 6,8,11

Oktober
- Amat suka berkomunikasi dengan pasangan.
- Suka disayangi dan menyayangi pasangan.
- Sopan terhadap pasangan.
- Jujur dan jarang berpura-pura dengan pasangan.
- Mudah terluka hati sekiranya pasangan ada melakukan kesalahan terhadapnya.
- Sukar menerima pandangan pasangan.
- Emosi yang mudah terusik.
- Pengasih, Penyayang terhadap pasangan.
- Cemburu dan terlalu cemburu.
- Romantik
- Memahami pasangan.
- Pasangan Ideal: Individu ini ramai pasangan yang sesuai dengannya 1,2,4,5,8,9,10,12.
- Kebanyakan bangsa melayu yang lahir dalam bulan ini.

November
- Banyak helah dalam menghadapi pasangan.
- Cermat dan teliti dalam menjaga perhubungan.
- Amat berahsia dengan pasangan dan sesiapa.
- Degil dan engkar dengan pasangan.
- Tidak suka dikongkong oleh pasangan.
- Mudah ambil berat terhadap pasangan.
- Tidak menghargai perhubungan.
- Sambil lewa dalam perhubungan.
- Emosi yang mendalam dan tidak romantik langsung.
- Perangai tidak dapat diramal terhadap pasangan.
- Kurang menhargai pasangan dan hal-hal percintaan.
- Kurang bersama dengan pasangan.
- Pasangan Ideal: 4, 7

Disember
- Pemurah terhadap perhubungan
- Mudah jatuh cinta dalam masa yang sama.
- Tergesa-gesa dalam perhubungan
- Suka didampingi oleh pasangan.
- Benci dikongkong.
- Berbakat untuk kahwin lebih dari satu (utk lelaki)
- Suka mempengaruhi pasangan
- Curang dalam percintaan.
- Kurang berkerjasama dengan pasangan.
- Selalu cuba untuk mencari pasangan yang baru
- Mudah menipu dan tidak jujur terhadap pasangan.
- Pasangan Ideal: Lahir bulan 3, 9, 11, 12.




Jumaat, 16 Mac 2012

kekecewaanku..



saat gembira yang muncul hanya seketika, 
selebihnya duka bertandang berhari-hari...
sampai bila hendak menjeruk rasa dengan hubungan sehala begini...
usah menyakitkan hati sendiri, 
berhenti membunuh jiwa sendiri...
hargai diri sendiri walau berjuta hinaan telah diterima sebelum ini..
teruskan senyum untuk menutup duka di hati.. 
usah pamerkan derita yang semakin memakan diri..
Ya Tuhan, pinjamkan aku kekuatan, 
berikan aku ketenangan, 
hapuskan cinta dari hati dan jiwaku..
aku rela hidup sendiri daripada melalui keperitan setiap hari..
jauhkan aku dari manusia lain..
ambillah nyawaku seawal yang mungkin..
aku tidak berdaya untuk mencari bahagia di bumiMu lagi..
aku mengalah... aku mohon berundur... aku sedar siapa diriku yang serba kekurangan... umpama mawar yang pudar warna, tiada seri, tiada harum lagi... dan tiada siapa peduli... 



 

Ahad, 11 Mac 2012

my bad day..

aku benci betul pada perkataan 'weekend' sbb masa itulah masa yang paling bosan bagiku... 
tambah2 bila bermasalah begini.. hujung minggu ini sekali lagi gastrik menyerang semasa tidur.. kereta pulak buat hal x nak start.. kawan2 semua dah bertolak balik kmpg.. aku xde ubat di rmh, tahan je lah sakit tu.. 


siapa lah dapat jadi tmpt mengadu.. mana yang ada pun bukan boleh harap, betul2 mengecewakan.. kalau tak mau tolong beritau terus terang.. tak perlu menabur janji palsu mcm ni.. buat org tertunggu-tunggu je.. nasib baik aku hidup lagi.. kalau aku mati pun, kau lah orang paling gembira, kan? 
semoga aku diberikan kekuatan untuk menghadapi manusia yang berpura-pura ini.. 


Sabtu, 10 Mac 2012

peringatan saja..





jgn ucapkn SAYANG jika bnar2 x pduli.... 
jgn ucapkn RINDU jika bnar2 tiada.... 
jgn SENTUH hidup se2org itu jika brniat hnya utk MEMPERMAINKANnya... 
jgn ucapkn CINTA jika itu hanya 1 PEMBOHONGAN semata2... 
Perkara yg pling KEJAM yg kita lakukn ialah membwt se2org itu itu JATUH CINTA dkt kita sedangkn kita x brniat lngsung mnerimanya d saat dia bnar2 tlah JATUH CINTA..


Rabu, 7 Mac 2012

aku amat menyayangimu (2)



bahagiakah aku ketika ini? hanya Tuhan yang tahu segala isi hatiku.. hari ini ku lalui dengan jiwa yang lapang, dengan hati yang tenang dan dengan perasaan bahagia, esok lusa belum tentu lagi keadaan nya...semoga Kau kekalkan kebahagiaan ini untuk ku selamanya.. 
bagaimana hendak ku teruskan hidup ini andai insan yang ku sayang dijarakkan dariku..andai insan yang ku sayang menjauhkan dirinya dariku..tanpa sebarang penjelasan dan sebab yang ku mengerti... seandainya waktu itu tiba hanya padaMu aku memohon agar diberikan kekuatan untuk menghadapi kehilangannya.. aku mengerti andai dia bukan untukku, aku juga mengerti dia mungkin hanya dipinjamkan kepadaku olehMu dalam meneruskan percaturan hidupku.. namun aku bersyukur kepadaMu kerana menghadirkan dirinya dalam garis hidupku.. 

dia bisa membuatku tersenyum, dia mengajarku erti cinta, dia juga membahagiakan ku dengan limpahan kasih sayangnya. dia juga menyedarkan ku agar tidak tunduk kepada kegagalan kehidupan silamku..
andai Kau pisahkan dia dariku...aku mohon agar kau peliharalah dia kerana hanya dengan jagaanMu dia akan selamat dan sejahtera dalam kehidupannya. berikan dia kebahagiaan yang selayaknya.. ampunkan dan bimbinglah dia andai ada tersilap langkah... sekalipun aku amat menyayanginya, aku akur dalam kepedihan bahawa dia bukan untukku dan aku bukan untuknya, jika itulah takdirMu untuk kami berdua...

perasaanku padanya amat istimewa, dia mampu menakluk hati ini di saat aku mula tersungkur meratapi nasib diri..dia umpama pelindung yang Kau hantarkan untuk menjagaku. terima kasih Allah kerana mengurniakan perasaan yang hebat ini di hatiku padanya.. dia makhluk ciptaanMu yang amat ku sayangi dan ku berharap agar segala ini kekal selamanya namun aku hanya mampu berdoa. segala nya terletak di tanganMu..
untuk kamu yang aku cintai dan aku sayangi, semua kata-kataku padamu selama ini adalah lahir dari hati yang tulus menyintaimu..terpulang padamu untuk menilainya..aku sayang benar sama kamu.. 

(ini adalah catatan awal sebelum catatan 'aku amat menyayangimu') makna yang sama namun ayatnya mungkin berbeza..sedikit lah.

pengalamanku semasa bertugas di luar bandar..

tahun ini adalah tahun ke 13 saya bertugas dalam jawatan sekarang..tapi sejak 2 tahun lepas saya tidak lagi mengikuti mobile squad. mobile squad adalah satu pasukan yang terdiri daripada beberapa org nurse dan pembantu, adakalanya pemandu pun ada. kami akan bertugas di sekolah luar bandar selama 5 hari dari isnin hingga jumaat. 
menyelesaikan setiap rawatan yang diperlukan kanak2 sekolah tersebut hingga selesai.. sepanjang bertugas banyak kerenah dan keadaan telah dihadapi dan salah satu nya akan saya ceritakan disini..

satu situasi yang tak dapat saya lupakan hingga sekarang ialah mengenai sambutan pihak sekolah dengan kedatangan kami. tak ingat tahun bila lah...tapi sekolah ini terletak di kawasan Baram..x perlulah mention nama sekolah ye.. sekolah nya kecik je, murid tak sampai pun 60 orang, jururawat bertugas hanya dua orang, seorang pembantu lelaki dan seorang pemandu. kedatangan kami sepatutnya telah dimaklumi oleh pihak sekolah lebih awal tapi entah di mana silapnya di sekolah ini GB sendiri seolah-olah tidak tahu apa2. kedatangan kami dinantikan seorang guru muda dari semenanjung tapi bila ditanya bilik mana yang akan kami gunakan, dia tak tahu. bila tanya lagi kuarters mana kami akan ditempatkan dia jawab juga tak tahu... argh sudah.. macam mana ni, setelah bincang2 dengan mana2 guru yang ada (sebab GB langsung tak muncul) kami diberikan bilik stor tempat penyimpanan bahan2 pencuci...sebagai bilik rawatan. nak minta sebuah kelas, diorang tak bagi..hanya bilik stor tu je..
pas tu sorang cikgu ni beritau..'nurse, kuarters takde kosong, kena tidur sini jugak lah nmpk nya...' saya pandang muka dia (sbb dlm team tu, saya in-charge...kebetulannnn) tanya kat dia balik ' awak nampak tak kami berempat ni? mcm mana nak tidur di sini? dlm bilik sempit penuh dengan barang, tingkap takde daun tingkap..bercampur pulak tu lelaki dan perempuan? kalau awak diberi tempat mcm ni, awak terima tak?' cikgu tu senyap tak jawab..masa tu hati masih sabar lagi...saya beritau dia lagi, 'takpe lah, saya tunggu GB balik tak kira pkl berapa saya nak jumpa dia..' 

GB datang ke sekolah dalam pukul 4 petang, tapi dalam pukul 5 petang barulah saya dan kawan2 tadi pergi jumpa dia. masa tu GB sedang periksa kertas ujian. duduk di bangku batu di taman sekolah berdepan dengan bilik guru. saya tegur elok2 sbb kami ni pendatang je, itu dia punya tempat..GB tu boleh buat dek je..aik? apa kena dia ni? pas tu, saya terus tanya ttg tempat penginapan kami..hari dah petang dan hampir gelap, kami lom ada tempat bermalam..mandi pun belum, tahap kesabaran pun dah surut banyak semasa menunggu dia ni td..tambah2 ngan sikap selamba nya ni, kesabaran saya dah zero..
menjawab soalan saya ttg tmpt penginapan GB tu jawab mcm ni..'minta maaf nurse, mmg takde kuarters kosong sekarang, saya pun tak tau nak buat macam mana..sebenarnya saya pun tak dpt nak tolong.." hah? terkejutnya saya, bila tgk muka kawan2 sekerja yang keletihan saya jadi kesian tp bila pandang muka GB selamba ni saya jadi menyampah.. 'kan cikgu dah diberitahu awal ttg kedatangan kami ke sini? kalau dari awal mmg tau tak dapat nak sediakan tempat utk rawatan dan penginapan staf kami, pihak pengurusan kami boleh skip sekolah cikgu ni.." saja je saya beritau cam tu..sbb saya dah blurr
bila tgk GB masih wat donno je..akhirnya saya terpaksa beritau dia, 'saya pun minta maaflah kalau mcm tu jawapan cikgu, saya akan arahkan pasukan saya ni kemaskan semula barang2 kami dan bertolak balik ke Miri malam ni jugak. tapi saya akan buat laporan bertulis kepada ketua jabatan saya dan surat itu akan diberikan salinan nya ke Pejabat Pelajaran Daerah. segala tindakan seterusnya adalah diluar kawalan saya sekiranya cikgu mendapat masalah dari laporan yang saya buat. Cikgu langsung tidak menunjukkan respect cikgu kepada saya sebagai ketua pasukan ini dan memberi kerjasama sesama penjawat awam. saya datang sini memberi perkhidmatan percuma kepada murid2 sekolah cikgu dan saya komited nak buat kerja saya tp apa yang saya dapat dari cikgu benar2 membantutkan semangat saya untuk berkhidmat di sekolah ini. ini merupakan salah cikgu kerana menghalang saya menjalankan tugas dan setiap butir perbualan kita petang ini saya akan masukkan dalam laporan saya terhadap cikgu bersaksikan rakan sekerja saya 3 org lagi ni..'
lepas tu kami berempat pun beredar...dan dalam tempoh yang sama kami dengar bunyi baldi dibaling..siapa lagi yang baling kalau bukan bini dia yang konon berlagak mengalahkan penolong kanan sekolah. 
saya berani cakap cam tu sbb ada staf sekolah beritau GB ni dikawal oleh bininya wpun urusan sekolah sedangkan isterinya cuma suri rumah..

dipendekkan cerita..sebenarnya kami tak jadi packing dan balik kerana ada sorang PPM telah offer saya  dan nurse Thrise stay ngan dia sbb dia tinggal sorang dan staf lelaki pulak tinggal di kuarters sebelah kuarters PPM tu sbb cikgu tu (PK 1) berkursus di Kuching. dan sebelum pergi dia telah meninggalkan kunci rumahnya pada PPM tersebut sekaligus mengizinkan rumahnya digunakan sekiranya kami datang..hmmm, nampak sgt la ada communication breakdown kat sini. PK 1 tahu dan sedar kedatangan kami tp GB pulak buat tak tahu..malas la nak kisah, yang penting ada tempat tinggal dan kerja jalan..itu sudah cukup baik..

bila bertugas selama 2 hari di sekolah itu, kami mendapat layanan baik dari guru2 kecik dan dingin saja dari GB. aduhai, apalah salah kami.. guru kecik pulak bila dh baik terlebih mesra pun ada..nmpk sgt berlakon, jgn harap kami nak layan dah.. peramah sgt bertanya itu ini, siap tanya dah kawen ke belum.. apa soalan kami pun buat bodoh je, hinggalah hari jumaat..

Hari Jumaat..
kami selesaikan kerja dgn cepat. pkl 10.30 kerja dah siap. saya pergi ke tingkat atas untuk memberi ceramah kesihatan pergigian kepada semua murid. ada la beberapa org guru kecik menanti kat situ konon alasan nak dengar ceramah jugak..dengar je lah, x kena bayar pun..sdg beri ceramah siap ada yang ambik gambar.. selesai ceramah, dijemput untuk menghadiri jamuan di bilik guru. saya dan kawan2 follow je sbb x nak ambik hati sgt ngan apa yang dah berlaku..tp paling saya suka masa jumpa GB untuk terakhir kali sebelum balik..kena lah jumpa dia untuk ucap terima kasih dan brief ttg kesihatan mulut kanak2 sekolah jagaan dia. GB cakap, 'nurse, terima kasih banyak2 di atas perkhidmatan yang diberikan. dan maaf untuk kesulitan yang nurse dan kawan2 hadapi masa hari pertama berada di sini.' hmmm...apa yang saya nak jawab ek..lepas diam seketika, saya jawab dia..'Cikgu, terima kasih sbb buat jamuan untuk kami td. tapi terus terang saya beritahu apa yang saya hadapi masa hari pertama saya berada di sini akan tetap saya laporkan kerana itu tanggungjawab saya dan ternyata saya tidak gembira bekerja di sini setelah menerima layanan buruk dari pihak cikgu. lain kali jika pihak sekolah tidak dapat menyediakan tempat tinggal dan tempat rawatan, elok sekiranya cikgu hubungi ketua jabatan saya lebih awal atau cukup sekadar memberitahu pada Pegawai Pendidikan Daerah. katakan cikgu tidak akan menerima kedatangan Pasukan Pergigian Bergerak kerana tiada cukup tempat. itu saja. dan satu lagi, pastikan setiap dokumen yang dihantar kepada pihak sekolah lebih awal tidak hilang atau rosak.' lepas tu saya pun berlalu pergi.. maka, terkulat-kulat lah dia di situ. rasakan...

hmmmm....mmg nmpk mcm saya jahat tapi saya kena tegas jugak. kalau dia bertolak ansur ok lah, saya tak berkira sangat. tapi apa yang saya dan kawan2 saya terima benar2 tidak patut..so, u deserve it..dan bila dah sampai bandar, saya ceritakan semua pada matron dan seperti yang dijangka saya diminta menulis laporan lengkap untuk diambil tindakan..seterusnya saya tak tahu lah..

hingga kini, saya tak lupa nama sekolah itu dan nama GB nya sekali..

sekian dulu untuk kali ni.. ada lagi cerita lain selepas ini..


‎(✿◠‿◠)saya pernah SETIA,
tapi DIDUAKAN..(╯︵╰,)

(✿◠‿◠)saya pernah PERCAYA,
tapi DIKHIANATI..(╯︵╰,)
...
(✿◠‿◠)saya pernah MENCINTAI,
tapi DISAKITI..(╯︵╰,)

(✿◠‿◠)saya pernah MEMILIKI,
tapi akhirnya KEHILANGAN..(╯︵╰,)

(✿◠‿◠)saya pernah JUJUR,
tapi DITIPU..(╯︵╰,)

(✿◠‿◠)saya pernah BERHARAP,
tapi harapan tu cuma SIA-SIA..(╯︵╰,)

Ya Allah, temani langkahku... 
Tiada apa lagi yang dapat ku katakan untuk membetulkan keadaan.
Segala kata maaf dan rayuan takkan memberi makna jika hukuman telah dijatuhkan..



Januari
- Mudah jatuh cinta terhadap individu yang mempunyai daya tarikan
- Mudah melupakan perasaan cinta terhadap orang yang dicintai sekiranya dikhianati
- Sukar setia pada yang satu.
- Pandai mengambil hati pasangannya tapi mudah melukai pasangannya
- Selalu berdiam diri ketika bertemu dengan pasangannya.
- Bersikap romantik tapi tidak pandai memperlihatkannya.
- Sikap cemburu yang tinggi terhadap pasangannya tapi tidak kisah sekirannya
pasangannya cemburu terhadapnya.
- Bakal jadi seorang bapa atau ibu yang penyayang.
- Pasangan ideal untuk individu yang lahir dalam bulan Januari selalunya dilahirkan dalam bulan 3, 6,8,11.
- Kebanyakan bangsa Cina yang ramai lahir dalam bulan ini.

Februari
- Sukar untuk jatuh cinta tapi mudah untuk mengkhianati pasangan.
- Amat hormat kepada pasangan.
- Amat suka memikat pasangan.
- Jujur dan berterus terang dalam perhubungan.
- Sentiasa nekad untuk bersama dengan pasangannya
- Sangat romantik pada dalaman dan bukan pada luaran(hanya pasangannya yang tahu)
- Patuh kepada pasangannya dan selalu menjaga hati pasangan.
- Kurang beremosi terhadap pasangannya.
- Amat menjaga penampilan diri dan pasangannya.
- Pasangan ideal: Lahir bulan 5,9,10,12


Mac
- Mudah menawan hati pasangannya.
- Sentiasa ingin didampingi oleh pasangannya.
- Sangat pemalu dalam meluahkan isi hati
- Sangat baik dalam menjaga perhubungan
-Amat sukar melupakan pasangan yang dicintai.
- Persaan cemburu yang minima.
- Sangat manja dan sering ingin dimanjai pasangannya.
- Mudah memilih pasangan tanpa berfikir dengan waras.
- Sentiasa mengharapkan keistimewaan dari pasangan.
- Suka menuduh melulu tanpa usul periksa.
- Berprasangka terhadap pasangan.
- Pasangam Ideal: Lahir dalam bulan 1,5,10,12.
- Kebanyakkan orang Eropah lahir dalam bulan ini.

April
- Individu yang amat sukar untuk jatuh cinta dan amat memilih pasangan.
- Selalu memendam perasaan terhadap individu yang dicintai.
- Sukar dan malu dalam meluahkan isi hati.
- Sentiasa ingin diberi perhatian.
- Amat cemburu dalam perhubungan.
- Kesetiaan teguh terhadap pasangannya.
- Emosi cepat terusik dan mudah terluka.
- Sentiasa menjaga hati pasangan dan pandai memujuk.
- Romantik dan terlalu romantik
- Sukar melupakan pasangan walaupun dilukai.
- Sukar berlaku curang dan amat menyayangi pasangan.
- Kebanyakan orang yang lahir dalam bulan ini boleh dianggap 'hamba cinta' seperti Laila, Juliet, Siti Zulaikha.
- Pasangan Ideal: Lahir dalam bulan 4, 7,11,2
- Kebanyakan bangsa India yang lahir dalam bulan ini.


Mei
- Amat mudah jatuh cinta.
- Baik dan jujur dalam perhubungan.
- Pandai menarik hati pasangan.
- Perasaan cinta yang mendalam.
- Mudah untuk dipujuk.
- Kurang suka untuk sentiasa bersama.
- Mudah menerima cinta seseorang.
- Pilihan yang tepat dalam berpasangan.
- Nekad untuk menjaga hubungan yang baik.
- Pandai mengatur hidup pasangan (bukan Queen Control atau King Control)
- Suka mengangankan sesuatu yang indah bersama pasangan.
- Sentiasa dahagakan kasih sayang dari pasangan tapi tak pandai memperlihatkan.
- Ambil berat dalam menjaga hubungan.
- Pasangan Ideal: Lahir dalam bulan 6, 9, 10, 11

Jun
- Amat pandai menjaga hati pasangan sekiranya dia perempuan.
- Sukar melukai dan memahami hati pasangan.
- Mudah jatuh hati tapi terlalu memilih.
- Cerewet dalam hubungan.
- Selalu beremosi.
- Mudah merajuk dan mudah di pujuk.
- Cepat rasa bosan dalam percintaan.
- Kurang yakin dalam perhubungan.
- Selalu melindungi pasangan dari kritikan atau umpatan orang.
- Elok untuk menjadi Ibu yang baik.
- Dahagakan pujian dari pasangan.
- Pasangan Ideal: Lahir bulan 1,3,5,8.


Julai
- Amat suka didampingi pasangan.
- Sukar dimengerti oleh pasangan.
- Sentiasa menjaga maruah diri, pasangan dan perhubungan.
- Amat mudah dipujuk dan berterus terang.
- Amat menghargai kesetiaan pasangan.
- Mengambil berat dan mengasihi pasangan
- Berkebolehan untuk meluahkan isi hati terhadap individu yang dicintai,
- Mudah terluka dan lambat untuk pulih.
- Suka merajuk dan dipujuk.
- Setia terhadap pasangan.
- Suka mendengar dan tidak suka membantah.
- Cemburu terhadap pasangan.
- Suka menilai dan menjaga perhubungan.
- Pasangan Ideal: Lahir bulan 4, 6, 7

Ogos
- Tidak serius dalam perhubungan
- Mengambil mudah dalam perhubungan
- Kesetiaan di ragui.
- Pandai memujuk pasangan
- Suka memimpin pasangan.
- Romantik, Pengasih dan Penyayang.
- Kelam kabut dalam perhubungan.
- Sering bertukar pasangan
- Sukar mencari pilihan yang tepat
- Sangat sensitif dan tahap cemburu yang minima.
- Mudah meluahkan kat cinta pada sesiapa yang berkenan.
- Pasangan Ideal: Lahir bulan 1, 6, 10, 12
- Kebanyakan bangsa Bani Israel dizaman Arab Jahiliyah yang lahir dalam bulan ini.


September
- Bersopan dalam hubungan
- bertolak ansur terhadap pasangan
- Suka mengkritik pasangan
- Sangat prihatin terhadap pasangan
- Sangat sensitif dan emosi
- Pandai memahami pasangan
- Kurang menunjukkan perasaannya terhadap pasangan
- Amat memilih pasangan
- Sukar melupakan sekiranya hati terluka.
- Mudah simpati dengan perasaam dan masalah pasangan.
- Pasangan Ideal: Lahir dalam bulan 3, 6,8,11

Oktober
- Amat suka berkomunikasi dengan pasangan.
- Suka disayangi dan menyayangi pasangan.
- Sopan terhadap pasangan.
- Jujur dan jarang berpura-pura dengan pasangan.
- Mudah terluka hati sekiranya pasangan ada melakukan kesalahan terhadapnya.
- Sukar menerima pandangan pasangan.
- Emosi yang mudah terusik.
- Pengasih, Penyayang terhadap pasangan.
- Cemburu dan terlalu cemburu.
- Romantik
- Memahami pasangan.
- Pasangan Ideal: Individu ini ramai pasangan yang sesuai dengannya 1,2,4,5,8,9,10,12.
- Kebanyakan bangsa melayu yang lahir dalam bulan ini.

November
- Banyak helah dalam menghadapi pasangan.
- Cermat dan teliti dalam menjaga perhubungan.
- Amat berahsia dengan pasangan dan sesiapa.
- Degil dan engkar dengan pasangan.
- Tidak suka dikongkong oleh pasangan.
- Mudah ambil berat terhadap pasangan.
- Tidak menghargai perhubungan.
- Sambil lewa dalam perhubungan.
- Emosi yang mendalam dan tidak romantik langsung.
- Perangai tidak dapat diramal terhadap pasangan.
- Kurang menhargai pasangan dan hal-hal percintaan.
- Kurang bersama dengan pasangan.
- Pasangan Ideal: 4, 7

Disember
- Pemurah terhadap perhubungan
- Mudah jatuh cinta dalam masa yang sama.
- Tergesa-gesa dalam perhubungan
- Suka didampingi oleh pasangan.
- Benci dikongkong.
- Berbakat untuk kahwin lebih dari satu (utk lelaki)
- Suka mempengaruhi pasangan
- Curang dalam percintaan.
- Kurang berkerjasama dengan pasangan.
- Selalu cuba untuk mencari pasangan yang baru
- Mudah menipu dan tidak jujur terhadap pasangan.
- Pasangan Ideal: Lahir bulan 3, 9, 11, 12.






saat gembira yang muncul hanya seketika, 
selebihnya duka bertandang berhari-hari...
sampai bila hendak menjeruk rasa dengan hubungan sehala begini...
usah menyakitkan hati sendiri, 
berhenti membunuh jiwa sendiri...
hargai diri sendiri walau berjuta hinaan telah diterima sebelum ini..
teruskan senyum untuk menutup duka di hati.. 
usah pamerkan derita yang semakin memakan diri..
Ya Tuhan, pinjamkan aku kekuatan, 
berikan aku ketenangan, 
hapuskan cinta dari hati dan jiwaku..
aku rela hidup sendiri daripada melalui keperitan setiap hari..
jauhkan aku dari manusia lain..
ambillah nyawaku seawal yang mungkin..
aku tidak berdaya untuk mencari bahagia di bumiMu lagi..
aku mengalah... aku mohon berundur... aku sedar siapa diriku yang serba kekurangan... umpama mawar yang pudar warna, tiada seri, tiada harum lagi... dan tiada siapa peduli... 



 
aku benci betul pada perkataan 'weekend' sbb masa itulah masa yang paling bosan bagiku... 
tambah2 bila bermasalah begini.. hujung minggu ini sekali lagi gastrik menyerang semasa tidur.. kereta pulak buat hal x nak start.. kawan2 semua dah bertolak balik kmpg.. aku xde ubat di rmh, tahan je lah sakit tu.. 


siapa lah dapat jadi tmpt mengadu.. mana yang ada pun bukan boleh harap, betul2 mengecewakan.. kalau tak mau tolong beritau terus terang.. tak perlu menabur janji palsu mcm ni.. buat org tertunggu-tunggu je.. nasib baik aku hidup lagi.. kalau aku mati pun, kau lah orang paling gembira, kan? 
semoga aku diberikan kekuatan untuk menghadapi manusia yang berpura-pura ini.. 






jgn ucapkn SAYANG jika bnar2 x pduli.... 
jgn ucapkn RINDU jika bnar2 tiada.... 
jgn SENTUH hidup se2org itu jika brniat hnya utk MEMPERMAINKANnya... 
jgn ucapkn CINTA jika itu hanya 1 PEMBOHONGAN semata2... 
Perkara yg pling KEJAM yg kita lakukn ialah membwt se2org itu itu JATUH CINTA dkt kita sedangkn kita x brniat lngsung mnerimanya d saat dia bnar2 tlah JATUH CINTA..




bahagiakah aku ketika ini? hanya Tuhan yang tahu segala isi hatiku.. hari ini ku lalui dengan jiwa yang lapang, dengan hati yang tenang dan dengan perasaan bahagia, esok lusa belum tentu lagi keadaan nya...semoga Kau kekalkan kebahagiaan ini untuk ku selamanya.. 
bagaimana hendak ku teruskan hidup ini andai insan yang ku sayang dijarakkan dariku..andai insan yang ku sayang menjauhkan dirinya dariku..tanpa sebarang penjelasan dan sebab yang ku mengerti... seandainya waktu itu tiba hanya padaMu aku memohon agar diberikan kekuatan untuk menghadapi kehilangannya.. aku mengerti andai dia bukan untukku, aku juga mengerti dia mungkin hanya dipinjamkan kepadaku olehMu dalam meneruskan percaturan hidupku.. namun aku bersyukur kepadaMu kerana menghadirkan dirinya dalam garis hidupku.. 

dia bisa membuatku tersenyum, dia mengajarku erti cinta, dia juga membahagiakan ku dengan limpahan kasih sayangnya. dia juga menyedarkan ku agar tidak tunduk kepada kegagalan kehidupan silamku..
andai Kau pisahkan dia dariku...aku mohon agar kau peliharalah dia kerana hanya dengan jagaanMu dia akan selamat dan sejahtera dalam kehidupannya. berikan dia kebahagiaan yang selayaknya.. ampunkan dan bimbinglah dia andai ada tersilap langkah... sekalipun aku amat menyayanginya, aku akur dalam kepedihan bahawa dia bukan untukku dan aku bukan untuknya, jika itulah takdirMu untuk kami berdua...

perasaanku padanya amat istimewa, dia mampu menakluk hati ini di saat aku mula tersungkur meratapi nasib diri..dia umpama pelindung yang Kau hantarkan untuk menjagaku. terima kasih Allah kerana mengurniakan perasaan yang hebat ini di hatiku padanya.. dia makhluk ciptaanMu yang amat ku sayangi dan ku berharap agar segala ini kekal selamanya namun aku hanya mampu berdoa. segala nya terletak di tanganMu..
untuk kamu yang aku cintai dan aku sayangi, semua kata-kataku padamu selama ini adalah lahir dari hati yang tulus menyintaimu..terpulang padamu untuk menilainya..aku sayang benar sama kamu.. 

(ini adalah catatan awal sebelum catatan 'aku amat menyayangimu') makna yang sama namun ayatnya mungkin berbeza..sedikit lah.

tahun ini adalah tahun ke 13 saya bertugas dalam jawatan sekarang..tapi sejak 2 tahun lepas saya tidak lagi mengikuti mobile squad. mobile squad adalah satu pasukan yang terdiri daripada beberapa org nurse dan pembantu, adakalanya pemandu pun ada. kami akan bertugas di sekolah luar bandar selama 5 hari dari isnin hingga jumaat. 
menyelesaikan setiap rawatan yang diperlukan kanak2 sekolah tersebut hingga selesai.. sepanjang bertugas banyak kerenah dan keadaan telah dihadapi dan salah satu nya akan saya ceritakan disini..

satu situasi yang tak dapat saya lupakan hingga sekarang ialah mengenai sambutan pihak sekolah dengan kedatangan kami. tak ingat tahun bila lah...tapi sekolah ini terletak di kawasan Baram..x perlulah mention nama sekolah ye.. sekolah nya kecik je, murid tak sampai pun 60 orang, jururawat bertugas hanya dua orang, seorang pembantu lelaki dan seorang pemandu. kedatangan kami sepatutnya telah dimaklumi oleh pihak sekolah lebih awal tapi entah di mana silapnya di sekolah ini GB sendiri seolah-olah tidak tahu apa2. kedatangan kami dinantikan seorang guru muda dari semenanjung tapi bila ditanya bilik mana yang akan kami gunakan, dia tak tahu. bila tanya lagi kuarters mana kami akan ditempatkan dia jawab juga tak tahu... argh sudah.. macam mana ni, setelah bincang2 dengan mana2 guru yang ada (sebab GB langsung tak muncul) kami diberikan bilik stor tempat penyimpanan bahan2 pencuci...sebagai bilik rawatan. nak minta sebuah kelas, diorang tak bagi..hanya bilik stor tu je..
pas tu sorang cikgu ni beritau..'nurse, kuarters takde kosong, kena tidur sini jugak lah nmpk nya...' saya pandang muka dia (sbb dlm team tu, saya in-charge...kebetulannnn) tanya kat dia balik ' awak nampak tak kami berempat ni? mcm mana nak tidur di sini? dlm bilik sempit penuh dengan barang, tingkap takde daun tingkap..bercampur pulak tu lelaki dan perempuan? kalau awak diberi tempat mcm ni, awak terima tak?' cikgu tu senyap tak jawab..masa tu hati masih sabar lagi...saya beritau dia lagi, 'takpe lah, saya tunggu GB balik tak kira pkl berapa saya nak jumpa dia..' 

GB datang ke sekolah dalam pukul 4 petang, tapi dalam pukul 5 petang barulah saya dan kawan2 tadi pergi jumpa dia. masa tu GB sedang periksa kertas ujian. duduk di bangku batu di taman sekolah berdepan dengan bilik guru. saya tegur elok2 sbb kami ni pendatang je, itu dia punya tempat..GB tu boleh buat dek je..aik? apa kena dia ni? pas tu, saya terus tanya ttg tempat penginapan kami..hari dah petang dan hampir gelap, kami lom ada tempat bermalam..mandi pun belum, tahap kesabaran pun dah surut banyak semasa menunggu dia ni td..tambah2 ngan sikap selamba nya ni, kesabaran saya dah zero..
menjawab soalan saya ttg tmpt penginapan GB tu jawab mcm ni..'minta maaf nurse, mmg takde kuarters kosong sekarang, saya pun tak tau nak buat macam mana..sebenarnya saya pun tak dpt nak tolong.." hah? terkejutnya saya, bila tgk muka kawan2 sekerja yang keletihan saya jadi kesian tp bila pandang muka GB selamba ni saya jadi menyampah.. 'kan cikgu dah diberitahu awal ttg kedatangan kami ke sini? kalau dari awal mmg tau tak dapat nak sediakan tempat utk rawatan dan penginapan staf kami, pihak pengurusan kami boleh skip sekolah cikgu ni.." saja je saya beritau cam tu..sbb saya dah blurr
bila tgk GB masih wat donno je..akhirnya saya terpaksa beritau dia, 'saya pun minta maaflah kalau mcm tu jawapan cikgu, saya akan arahkan pasukan saya ni kemaskan semula barang2 kami dan bertolak balik ke Miri malam ni jugak. tapi saya akan buat laporan bertulis kepada ketua jabatan saya dan surat itu akan diberikan salinan nya ke Pejabat Pelajaran Daerah. segala tindakan seterusnya adalah diluar kawalan saya sekiranya cikgu mendapat masalah dari laporan yang saya buat. Cikgu langsung tidak menunjukkan respect cikgu kepada saya sebagai ketua pasukan ini dan memberi kerjasama sesama penjawat awam. saya datang sini memberi perkhidmatan percuma kepada murid2 sekolah cikgu dan saya komited nak buat kerja saya tp apa yang saya dapat dari cikgu benar2 membantutkan semangat saya untuk berkhidmat di sekolah ini. ini merupakan salah cikgu kerana menghalang saya menjalankan tugas dan setiap butir perbualan kita petang ini saya akan masukkan dalam laporan saya terhadap cikgu bersaksikan rakan sekerja saya 3 org lagi ni..'
lepas tu kami berempat pun beredar...dan dalam tempoh yang sama kami dengar bunyi baldi dibaling..siapa lagi yang baling kalau bukan bini dia yang konon berlagak mengalahkan penolong kanan sekolah. 
saya berani cakap cam tu sbb ada staf sekolah beritau GB ni dikawal oleh bininya wpun urusan sekolah sedangkan isterinya cuma suri rumah..

dipendekkan cerita..sebenarnya kami tak jadi packing dan balik kerana ada sorang PPM telah offer saya  dan nurse Thrise stay ngan dia sbb dia tinggal sorang dan staf lelaki pulak tinggal di kuarters sebelah kuarters PPM tu sbb cikgu tu (PK 1) berkursus di Kuching. dan sebelum pergi dia telah meninggalkan kunci rumahnya pada PPM tersebut sekaligus mengizinkan rumahnya digunakan sekiranya kami datang..hmmm, nampak sgt la ada communication breakdown kat sini. PK 1 tahu dan sedar kedatangan kami tp GB pulak buat tak tahu..malas la nak kisah, yang penting ada tempat tinggal dan kerja jalan..itu sudah cukup baik..

bila bertugas selama 2 hari di sekolah itu, kami mendapat layanan baik dari guru2 kecik dan dingin saja dari GB. aduhai, apalah salah kami.. guru kecik pulak bila dh baik terlebih mesra pun ada..nmpk sgt berlakon, jgn harap kami nak layan dah.. peramah sgt bertanya itu ini, siap tanya dah kawen ke belum.. apa soalan kami pun buat bodoh je, hinggalah hari jumaat..

Hari Jumaat..
kami selesaikan kerja dgn cepat. pkl 10.30 kerja dah siap. saya pergi ke tingkat atas untuk memberi ceramah kesihatan pergigian kepada semua murid. ada la beberapa org guru kecik menanti kat situ konon alasan nak dengar ceramah jugak..dengar je lah, x kena bayar pun..sdg beri ceramah siap ada yang ambik gambar.. selesai ceramah, dijemput untuk menghadiri jamuan di bilik guru. saya dan kawan2 follow je sbb x nak ambik hati sgt ngan apa yang dah berlaku..tp paling saya suka masa jumpa GB untuk terakhir kali sebelum balik..kena lah jumpa dia untuk ucap terima kasih dan brief ttg kesihatan mulut kanak2 sekolah jagaan dia. GB cakap, 'nurse, terima kasih banyak2 di atas perkhidmatan yang diberikan. dan maaf untuk kesulitan yang nurse dan kawan2 hadapi masa hari pertama berada di sini.' hmmm...apa yang saya nak jawab ek..lepas diam seketika, saya jawab dia..'Cikgu, terima kasih sbb buat jamuan untuk kami td. tapi terus terang saya beritahu apa yang saya hadapi masa hari pertama saya berada di sini akan tetap saya laporkan kerana itu tanggungjawab saya dan ternyata saya tidak gembira bekerja di sini setelah menerima layanan buruk dari pihak cikgu. lain kali jika pihak sekolah tidak dapat menyediakan tempat tinggal dan tempat rawatan, elok sekiranya cikgu hubungi ketua jabatan saya lebih awal atau cukup sekadar memberitahu pada Pegawai Pendidikan Daerah. katakan cikgu tidak akan menerima kedatangan Pasukan Pergigian Bergerak kerana tiada cukup tempat. itu saja. dan satu lagi, pastikan setiap dokumen yang dihantar kepada pihak sekolah lebih awal tidak hilang atau rosak.' lepas tu saya pun berlalu pergi.. maka, terkulat-kulat lah dia di situ. rasakan...

hmmmm....mmg nmpk mcm saya jahat tapi saya kena tegas jugak. kalau dia bertolak ansur ok lah, saya tak berkira sangat. tapi apa yang saya dan kawan2 saya terima benar2 tidak patut..so, u deserve it..dan bila dah sampai bandar, saya ceritakan semua pada matron dan seperti yang dijangka saya diminta menulis laporan lengkap untuk diambil tindakan..seterusnya saya tak tahu lah..

hingga kini, saya tak lupa nama sekolah itu dan nama GB nya sekali..

sekian dulu untuk kali ni.. ada lagi cerita lain selepas ini..
Terdapat ralat dalam alat ini

jomblogwalking